Els ex–libris de
Frederic Mauri, pintor i dibuixant excel.lent de les Terres de l’Ebre,
presenten una simbologia subtil, poètica i molt suggestiva.
Una de les
característiques dels ex-libris moderns, és a dir, dels ex-libris sorgits
després de la
Revolució Francesa i que van substituir els ex–libris
heràldics (amb unes pautes que deixaven poc marge a la imaginació creativa
llevat dels ornaments), és el simbolisme que a vegades s’empra en la seva
concepció.
De manera resumida
podríem dir que el símbol és una expressió que es fa visible, en aquest cas, en
la plàstica, d’una realitat interior i, per tant, immaterial. A vegades aquesta
realitat immaterial es presenta molt clara i la dicció del seu símbol també ho
és. Tant que molts símbols, expressions profundes de la naturalesa humana, ho
són més enllà de la cultura que l’han generat: són símbols universals,
compartits per tothom.
En analitzar els
somnis, Carl Gustav Jung es va adonar de la recurrència d’algunes imatges: a
aquestes imatges arquetípiques em refereixo quan parlo de símbols universals.
Un símbol universal és, per exemple, un mandala, present en la iconografia de
totes les religions. En la nostra tradició cristiana, els mandales es fan
efectius realment i simbòlicament en les rosasses que, com un gran ull còsmic,
il.luminen tantes esglésies i catedrals.
Els símbols recurrents són reconeixibles
perquè al llarg dels segles han anat acumulant un significat. Tot i que aquest
significat s’ampliï fins a l’infinit, ja que la ment humana és dinàmica,
creativa. La imatge d’un ull en una pintura o en un gravat, per exemple, diu
tantes coses.
L’ex-libris, tot i
el seu tamany reduït, o precisament per això mateix, és un format fantàstic per
acollir imatges simbòliques que diguin molt en poc espai. A vegades una sola
imatge ho diu tot. Una imatge que en una lectura apressada, poc aprofundida,
fins i tot pot passar per una imatge simplement narrativa. No deixa de ser-ho,
però la imatge, qualsevol imatge, sempre va més enllà en la seva interpretació.
Igual que la vida, que pot viure’s en prosa o en vers, com deia Santiago
Rusiñol, que de simbolisme en sabia un niu. Altra cosa no són els seus famosos
quadres de jardins: quadres que han d’interpretar-se, que han de llegir-se
simbòlicament més enllà de l’anècdota d’un jardí pintat.
A rel d’un comentari meu a la premsa sobre la
publicació dels primers cent ex–libris de Frederic Mauri (Centre Picasso
d’Orta, 2002), amb la seva proverbial generositat l’artista em va enviar un
ex–libris al meu nom. Després hi ha hagut una segona publicació, ampliada a 174
ex-libris (Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2009), on es reprodueix
aquest disseny que porta el número 153.
Al respecte, Manel Ollé, expert en els
ex–libris de Frederic Mauri, fa aquest comentari, tot interprentant la
iconografia que s’hi veu: “Una dona mira un llibre apaïsat col.locat damunt una
taula on també hi ha ex-libris. La llum, modelant-ne la figura, li dóna volum
i, a part dels tres eixos de l’estructura es crea un ambient interior que
contrasta amb la foscor de la porta lateral esquerra oberta. Un tractament molt
encertat de la llum creant intimitat. Teresa Costa-Gramunt
és professora, escriptora i exlibrista.” Crec que no es pot descriure de millor
manera aquest ex-libris.
Ho he dit en altres
ocasions: els artistes són visionaris. Ho torno a afirmar aquí perquè en la
concepció d’aquest ex-libris, Frederic Mauri va veure-hi més enllà de la informació
que pogués tenir sobre mi, i que potser li va ser facilitada per l’amiga
escriptora Teresa d’Arenys. Durant molts anys, Teresa d’Arenys va viure a Horta
de Sant Joan, a la Terra
Alta, on encara hi té una casa amb el també excel.lent pintor
Enric Maass.
Com a escriptora
m’he volgut significar preferentment com a poeta, però també m’he donat a
l’escriptura d’això que l’acadèmia en diu la literatura del jo. És a dir, amb
base autobiogràfica. Gràcies al contrast entre la llum i l’ombra, l’atmosfera
que embolcalla la figura que mira el llibre expressa un moment de gran
intimitat: expressa molt bé el moment de l’escriptura d’algú que treballa des
del propi taller interior, mirant d’extreure de la pròpia mina, no sense
l’esforç per donar-ho a llum, allò que ha de constituir-se en un llibre.
Aquest treball,
pura alquímia vital, no és possible sense passar el dintell que va de la foscor
a la llum, de travessar la porta de la ignorància fins a un cert desvetllament
de la consciència, de passar de l’inconscient fins a fer-lo més o menys
conscient. I sempre amb el treball perseverant de polir la pedra basta que som
fins a escairar-la i fer-la útil per a la construcció d’una obra que alhora que
és personal sigui universal. És a dir: apta perquè els lectors s’hi puguin
identificar, ja que res del que és humà no ens pot ser aliè.
Aquesta imatge pot ser estilitzada encara més
i ser llegida en una sola imatge simbòlica, arquetípica: la d’algú -cadascú de
nosaltres- en la tasca d’esforçar-se per aprendre del seu propi treball, sempre
situat entre la llum i l’ombra de l’existència, sempre tenallat entre les
pròpies contradiccions fins aconseguir de donar una unitat de sentit a la
pròpia vida. En l’ex–libris de Frederic Mauri aquesta volguda unitat de sentit
se simbolitza en la imatge del llibre obert que la figura contempla, perquè mai
res no està explicat ni assolit del tot.
La imatge d’aquest
ex–libris dedicat és serena, amable, la qual cosa agraeixo vivament perquè em
sembla significativa. Vull llegir en aquesta imatge l’instint que m’empeny a
trobar l’harmonia oculta de les coses sense mai aconseguir-ho de tot, és clar,
els humans som amb tants límits. Però el fet que en aquest ex–libris, Frederic
Mauri, tot veient-me amb el que em sembla una gran intuïció creativa, hagi
volgut que hi respiri el meu desig per l’harmonia i la llum simbòliques que tot
ho unifiquen, és un altre do que cal agrair. I així ho faig.
(aquest article va
ser publicat a la
revista EX-LIBRIS número 49)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada