Alexandre de Riquer
(Calaf, 1856 – Palma, 1920) va ser l’introductor de l’exlibrisme modern a
Catalunya. Figura central del Modernisme, Riquer va ser un dels màxims representants a Catalunya del Simbolisme europeu, tant
en les arts plàstiques com en la poesia, com escriu el professor Eliseu
Trenc* a Escrits sobre art
(Universitat de Barcelona), d’Alexandre de Riquer, un volum que recull l’activitat
intel·lectual d’aquest artista polifacètic, i fins ara ben desconeguda, tot i
seu indubtable interès artístic, històric i cultural.
Havent sojornat a Londres els anys 1894 i
1906, i havent-se empeltat d’aquell ambient de les arts en efervescència que
s’hi vivia, Alexandre de Riquer va encarnar l’ideal prerafaelita a casa nostra
seguint la petja de William Morris i l’Arts
and Crafts, un moviment artístic que pretenia ennoblir i embellir la vida
de cada dia. És sota aquesta inspiració d’altura artística que en l’àmbit de
les arts gràfiques es va impulsar i posar en valor un cartellisme més d’acord
amb els temps moderns del canvi de segle, així com es va promoure
l’actualització de les imatges tradicionals, sovint de matriu heràldica, dels
ex-libris, tot convertint-los en peces artístiques, en petites obres del nou
art, l’art modern, molt influït pel Simbolisme i el Japonisme.
Alexandre de Riquer, atret per l’encís i el camp d’experimentació que
s’obria en el disseny d’aquests ex-libris moderns executats per artistes
britànics de reconeguda categoria, va començar a dissenyar-ne ell mateix en un
nombre respectable (142, segons el repertori complet elaborat pel professor
Joan-Lluís de Yebra*). Al mateix temps, i a través de la publicació d’articles
en revistes de prestigi, va divulgar el coneixement d’aquesta pràctica lligada
als llibres i a la bibliofília. En aquests articles, escrits amb un gavadal
d’informació (tenia una biblioteca ben nodrida de les publicacions més
importants del moment), ressaltava la feina creativa dels artistes de més renom
a Anglaterra, però també d’altres països europeus com ara Alemanya, Bèlgica, França
i en menor grau, Itàlia. D’Espanya no esmenta artistes de l’exlibrisme, llevat
d’ell mateix i els treballs d’un dels seus deixebles, Josep Triadó, tots dos
catalans.
El primer article sobre ex-libris i
exlibrisme el va publicar l’11 d’octubre de 1900 a la revista Joventut. Van seguir altres articles més
llargs i molt complets: l’un publicat en castellà a La lectura (Madrid, desembre de 1902), i un altre publicat a la Revista gràfica del primer trimestre de
1907. La informació i criteri valoratiu que Alexandre de Riquer ofereix als
lectors interessats en aquestes petites obres d’art constitueix un bon fris del
nivell europeu que tenia l’exlibrisme de començaments del segle XX, així com el
nivell de l’exlibrisme americà, al qual també fa referència en els seus
escrits, esmentant característiques i noms rellevants, dels quals diu que estan
plens de vida i d’idees inèdites. Entre uns i altres, van obrir els camins de
l’exlibrisme artístic, tal com el coneixem, i que les noves fornades d’artistes
a cavall del XX i el XXI ja estan qüestionant, com sembla ben lògic, i més amb
la revolució tecnològica, digital, que permet tantes combinacions plàstiques,
tants jocs visuals.
*Eliseu Trenc Ballester
és autor d’Alexandre de Riquer
(1856-1920), The British Connection in Catalan Modernism (Sheffield 1988,
en col·laboració amb Alan Yates), la monografia més completa existent sobre
Alexandre de Riquer (Barcelona 2000).
*Joan-Lluís de Yebra, Alexandre de Riquer i l’exlibrisme.
Repertori complet dels seus ex-libris. Publicacions i Edicions de la
Universitat de Barcelona, 1983.
(article publicat a l'Eix Diari, 16 d'octubre de 2017)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada