El llenguatge simbòlic en l’exlibrisme
És ben conegut per
part dels exlibristes que el llenguatge simbòlic és una llavor molt fèrtil en
el camp de l’exlibrisme. Un dels aspectes més interessants, i més creatius
imaginativament parlant de l’exlibrisme modern, és la iconografia simbòlica amb
què estan realitzades algunes d’aquestes marques destinades a assenyalar la
propietat dels llibres.
Abans
d’endinsar-nos en exemples concrets d’iconografia simbòlica a l’hora de
dissenyar ex-libris, expliquem en què consisteix des del punt de vista
antropològic el llenguatge simbòlic.
Pensar simbòlic, llenguatge simbòlic, imatges
simbòliques
A diferència del
que creu el racionalisme científic, que busca contraposar-se al saber que no ve
a través de la intel.ligència intuïtiva o directa, el pensar simbòlic no és
exclusiu de l’infant, o de l’il.luminat a la manera del gran Ramon Llull, o de
l’artista o del poeta, sinó que és consubstancial en l’ésser humà. Per als
artistes és amb preferència la matèria primera del seu treball.
En aquest sentit,
ja va afirmar Gai Sal.lusti Crisp (86-35 aC): El
món és un objecte simbòlic. Dit d’una altra manera: si bé la ciència
intenta explicar el món, el món en el sentit que diu Sal.lusti només pot ser
comprès vitalment des de la consciència humana que li dóna sentit. El deure més important per a mi és
simbolitzar la meva interioritat, va dir l’escriptor romàntic Friedrich
Hebbel (1813-1863).
Sembla, doncs, que
el pensar simbòlic és una qualitat humana que ha esdevingut també una herència
cultural, altrament no podríem entendre el codi d’imatges amb què s’expressa
aquest llenguatge. Tot i que en els últims dos-cents anys ens n’hàgim allunyat
tant i hàgim perdut l’hàbit de llegir-ne el seu sentit últim, ja que, tal com
hem apuntat més amunt, els símbols expressen el més profund de la naturalesa
humana, el més impersonal, allò que ens lliga a les forces del cosmos.
El pintor i poeta
William Blake (1757-1827) ja se’n planyia, d’aquest progressiu oblit de
conrear, perquè fructifiqui com la bona terra, la nostra naturalesa íntima,
espiritual. Així és com el nostre món tan maquinitzat, materialista i egotista
ha creat monstres pitjors dels que va preveure el geni del pintor Francisco de
Goya (1746-1828).
En un llibre de
referència en el camp de la ciència simbòlica, Symbolos de la Science sacrée, escriu sense embuts el seu autor, el
filòsof René Guénon (1886-1951), i tradueixo: La civilització moderna emergeix en la història com una veritable
anomalia: és l’única de totes les conegudes fins ara que s’ha desenvolupat en
un sentit purament material. No cal dir on ens ha portat aquest
desenvolupament material gairebé sense contrapès espiritual, com sí que es
donava en altres èpoques. Cal comptar, però, amb les excepcions, que, sens
dubte, són la llavor per a una futura i imprescindible regeneració o
transformació radical de les civilitzacions contemporànies.
També el pensador i
literat J. W. Goethe (1749-1832) deia que tot
en la vida humana és símbol. El
símbol, el seu significat (que és múltiple com la mateixa realitat complexa que
el genera), resta ocult per a les ments on predomina una cosmovisió massa
racional, físiològica i utilitària de l’existència. Al respecte, l’estudiós
Mircea Eliade (1907-1986) escriu que el
símbol revela certs aspectes de la
realitat, els més immaterials, no fàcilment descoberts per qualsevol altre mitjà de coneixement.
Així, doncs,
imatges, símbols i mites no són pas creacions estranyes i fantàstiques de la
psique humana sinó que, ben al contrari, responen a una realitat metafísica que
genera la necessitat de donar cos, a través d’imatges simbòliques, a la vida
interior de les persones que no sempre pren forma física però que crea
respostes existencials. Les imatges simbòliques fan llum en el més secret del
nostre ésser, revelen la nostra naturalesa primordial, la seva essència íntima,
pura i incontaminada, si ens atenem al relat bíblic d’abans de la Caiguda.
Martin Lings
(1909-2005), un altre destacat estudiós en el camp del simbolisme, afirma que el món i tot allò que conté és essencialment
símbol, i l’ésser humà és el símbol
central d’aquest estat terrenal de l’existència, atès que els humans (i la
creació sencera, segons l’autor) és a imatge
i semblança de la divinitat. (O, si es vol dir d’una altra forma, d’allò
que, perceben-t’ho sensiblement en el nostre interior, intuïm que supera el
nostre jo personal).
El pensament
simbòlic i la creació d’imatges simbòliques que ens expliquen, així com
expliquen el món, forma part de la nostra cultura tradicional. Tot seguint els
fils de les savieses antigues, veiem com les imatges simbòliques constitueixen
portes que ens permeten obrir-nos al món transhistòric i situar-nos més enllà
del temps i de l’espai. D’aquí ve que sense tenir coneixements específics,
gràcies a aquesta obertura de la consciència podem pensar i interpretar el món
que és més enllà de l’estricta fisicitat material i fins i tot de la raó
humana, sempre relativa.
Un dels avantatges
d’aquesta obertura a la transhistòria a través del símbol és que des del moment
present podem comunicar-nos amb diverses cultures i, per tant, diverses imatges
simbòliques. No és poc. En el seu cèlebre Diccionario
de símbolos, el poeta i hermeneuta Juan-Eduardo Cirlot (1916-1973)
transcriu aquestes paraules de l’arqueòleg Walter Andrae (1875-1956), que
tradueixo: Qui se sorprengui del fet que
un símbol formal [és a dir, manifestat] pugui no només romandre viu durant
mil.lennis, sinó també retornar a la vida després de la interrupció de milers
d’anys, hauria de recordar que el poder del món espiritual, del qual forma part
el símbol, és etern.
Gilbert Durand
(1921-2012), eminent antropòleg, iconòleg, especialista en mitologia i crític
d’art francès, i autor del famós llibre L’Imagination
Symbolique, publicat per primera vegada a París l’any 1964, distingia d’aquesta manera entre al.legoria i símbol: l’al.legoria
parteix d’una idea per arribar a il.lustrar-la en una figura; el símbol és per
ell mateix figura i, com a tal, font, entre altres coses, d’idees.
Per comprendre
millor el llenguatge simbòlic en l’ex–libris, retinguem l’afirmació de Durand:
el símbol és figura per ell mateix i font d’idees o conceptes.
Llenguatge simbòlic en els ex-libris
El llenguatge
simbòlic en l’ex–libris modern, tal com la història de l’exlibrisme el
reconeix, comença amb la davallada i progressiva desaparició dels ex-libris
heràldics (que tenen el seu propi codi sígnic) després de la Revolució Francesa
(1789-1799). Aquesta revolució política i social va suposar la conquesta del
poder per part de la puixant burgesia, així com d’una certa menestralia
il.lustrada, que van anar desplaçant del centre o millor dit, de la cúpula,
l’aristocràcia i el clergat. Aquest desplaçament del poder va trastocar de dalt
a baix l’imaginari col.lectiu.
El món de l’ex-libris,
tot i que molt minoritari, ja que en el passat llibres i biblioteques eren
majoritàriament propietat de nobles i clergues, no va ser aliè a aquest canvi.
A la publicació del professor Francesc Orenes, Ex–libris: de la propietat dels llibres, es recullen les paraules
de l’acadèmic Henry Bouchot (1849-1906) respecte dels ex–libris realitzats al
segle XIX i començament del XX: L’ex-libris
de l’època modernista va transformar el caràcter heràldic tradicional en un
heraldisme literari. Es va convertir en blasó de l’esperit.
Personalment,
Orenes ho sintetitza així: L’ex-libris, a
més de ser una marca de propietat, és un signe personalitzat d’identitat, és a
dir, una mena de retrat espiritual i psicològic del seu titular, com un disseny
fet a mida.
Al llibre Alexandre de Riquer i l’exlibrisme.
Repertori complet dels seus ex-libris, escriu el professor Joan-Lluís de
Yebra: L’ex-libris no és simplement una
marca de possessió del llibre, és també un símbol de la personalitat del
propietari per a qui s’ha fet expressament.
Al seu assaig sobre
els ex-libris, Los ex-libris ¿Són
manifestaciones de la vanidad?, el professor Marià Casas escriu, i
tradueixo: En l’ex-libris, en aquest
petit paper que aplega en el seu espai blanc la tinta o el color, és on hi
aleteja, abans de parar-s’hi, l’al.legoria, l’emblema, la divisa, el símbol, el
motiu o l’atribut, la confecció artística del qual respon als gustos de cada
època i d’aquí ve la seva múltiple i atraient varietat.
‘Blasó de l’esperit’, ‘retrat espiritual’, ‘símbol de la personalitat’
i ‘símbol que aleteja’. Memoritzem aquestes expressions que responen tan
clarament a un concepte d’ex-libris generat i nodrit pel que els experts com
Gilbert Durand anomenen la imaginació simbòlica. Força creadors d’ex-libris s’apliquen
a la realització d’aquest tipus d’ex-libris, alguns amb veritable excel.lència,
ja que a més del seu talent, sensibilitat i inspiració artística hi sumen
coneixements humanistes que els vinculen a l’Art de tots els temps.
Al fronstipici del
seu llibre Física i metafísica de la
pintura, el pintor, poeta i estudiós Louis Cattiaux (1904-1953), escriu: La creació reflecteix l’home i l’artista té
l’art que es mereix, ja que l’obra no és més que l’espill del seu no-res, o de
la seva mediocritat, o del seu ser magnificat. No són paraules vanes,
certament, ja que apunten al veritable significat de l’Art com a reflex no
només dels nostres àngels i dimonis interiors sinó també de la insubstància i
la impostura amb què podem caure, també en el món de la creació artística.
‘Al talent i a la
inspiració artística s’hi suma la sensibilitat’, hem escrit més amunt. Diu
Cattiaux al respecte: La sensibilitat de
l’artista és l’instrument fonamental de l’Art, l’inesgotable fons comú de
l’expressió màgica; és la facultat d’endinsar-se en els éssers i en les coses i
de participar en els estats múltiples de la creació visible i invisible. És
també la facultat de captar les relacions d’aquesta creació diversificada fins
a l’infinit. La sensibilitat, doncs, és una via de coneixement del misteri
de la vida humana fins allà on els nostres sentits corporals i espirituals ens
puguin portar.
Alguns exemples d’ex-libris moderns realitzats a través
del llenguatge simbòlic, tal com la mateixa modernitat l’ha anat desenvolupant
La nòmina de
creadors d’ex-libris moderns amb habilitat tècnica i gust artístic,
sensibilitat estètica i qualitats i coneixements humanistes és llarga i
dispersa per la geografia. Per la qual cosa, en aquest petit assaig s’haurà de
reduir per força a uns pocs, poquíssims exemples. El propòsit només és
il.lustrar amb aquests escollits exemples el tema que ens ocupa: la
iconització, en els ex–libris moderns, del llenguatge simbòlic. La tria
d’artistes i d’obres és forçosament subjectiva i ha estat realitzada en funció
del material que tenia al meu abast.
La dona-arbre
(Ex-libris a nom d’Helene Anderle, realitzat per Mileva
Roller)
A la publicació Jugendstil-Exlibris, de Helmut Franck,
que aplega una bona mostra dels ex-libris realitzats en aquesta època d’or de
l’exlibrisme europeu, i que vaig adquirir en un dels congressos internacionals
d’ex-libris als quals vaig assistir uns anys, pel seu poder evocatiu em salta a
la vista un ex-libris de l’artista de l’escola austríaca Mileva Roller
(1886-1949), realitzat a nom d’Helene Anderle l’any 1912.
A la imatge de
l’ex–libris es veu, ben centrada, una figura femenina gairebé confosa en la
figura d’un arbre esponerós i submergida en un terra florit. Des del punt de
vista referencial, podria pensar-se que es tracta de la deessa Flora captada
en un gest pensatiu molt semblant a la famosa escultura de Rodin.
Però en la
configuració d’aquesta imatge podem llegir més coses, sentits simbòlics. A part
de la iconització que agermana la dona i el cicle vital en la seva capacitat de
florir i de donar fruit, la figura de l’arbre té molts significats simbòlics,
ja des del mateix relat bíblic de l’Arbre de la Vida, o del Bé i del Mal.
Igualment la Càbala (ciència espiritual que, com un mapa, orienta l’ànima fins
a retrobar-se amb la seva
Font) té la forma d’un arbre.
I és que l’arbre és
un símbol axial que connecta allò celeste amb allò terrestre, o allò material
amb allò espiritual. És per aquest motiu que l’arbre és un dels símbols
fonamentals d’allò que René Guénon va anomenar ciència sagrada o ciència del
sagrat. Podríem escriure un llibre sencer sobre el simbolisme de l’arbre, de
l’arbre florit i de la dona identificada amb l’arbre. Així, doncs, té sentit,
aquesta figura femenina en l’ex-libris d’Helene Anderle, ja que en l’arbre tant
podem veure representada simbòlicament la vida humana viscuda en femení com la
vida del cosmos en la seva manifestació sensible.
El misteri existencial
(Ex–libris a nom de Sigmund Freud, realitzat per Bertold
Löffler)
De la mateixa època
(1900), i de la mateixa estètica Secession, és l’ex-libris de Bertold Löffler
(1874-1960) dedicat al pare de la psicoanàlisi, el neuròleg i psiquiatre
austríac Sigmund Freud (1856-1939). En la composició de l’ex-libris, en el qual
l’autor dóna força importància espaial a la cal.ligrafia que serveix de base al
conjunt d’aquesta marca que s’ha fet tan famosa a rel de la rellevància del
titular, trobem a la dreta i dempeus la figura d’Èdip davant l’Exfinx. El text
que hi ha entre les dues figures es refereix al conegut mite grec. L’Esfinx,
que barra el pas al jove Èdip a l’entrada de Tebes, ciutat que ha de ser el seu
futur reialme, li proposa aquest enigma: Quin és l’animal que al matí camina de
quatre grapes, al migdia amb dos i al capvespre amb tres? Èdip no s’hi pensa
gaire i respon que aquest animal és l’home, que de nen camina de quatre grapes,
d’adult camina amb les dues cames i de vell amb tres, ja que s’ajuda d’un
bastó.
Inspirat en el
relat del mite, el simbolisme d’aquest ex-libris proposat per Bertold Löffler
il.lumina visualment la gran comesa del creador de la psicoanàlisi, Sigmund
Freud, que va tenir la voluntat de resoldre un vell i encara misteriós enigma:
el coneixement de la psique humana i les seves pulsions en tot el seu
recorregut vital, des del naixement fins a l’ocàs. El mateix Sigmund Freud es
va servir dels mites grecs i de les seves figures arquetípiques per batejar
complexos psíquics con el d’Èdip, precisament. Tot i que la naturalesa d’aquest
complex no sigui una demostració de la intel.ligència humana davant l’enigma
proposat per l’Esfinx sinó més aviat la terrible tragèdia vital que hi ha
darrere de la història d’Èdip, rei de Tebes.
La vida en evolució
(Ex-libris a nom d’A. Bräuer, realitzat per Lou Strik)
A la publicació Exlibris für Ärzte, del Dr. Gernot Blum,
s’hi aplega una interessant antologia d’ex-libris centreeuropeus que
reflecteixen el món de la medicina amb la seva iconografia i simbologia
específica. En l’apartat dels ex-libris holandesos voldria destacar, per la seva
lectura àmplia simbòlica, l’ex-libris realitzat per Lou Strik (1921-2001) a nom
de A. Bräuer, l’any 1958.
En una composició
dividida en tres parts veiem, de dreta a esquerra, una mà, una circumferència i
un nadó al centre d’una flor a manera de fruit, com correspon a l’imaginari
científic. Així, a primera vista podem pensar que és un ex-libris que pertany a
un ginecòleg i la seva delicada i sagrada feina d’assistir els infantaments.
Però el simbolisme
que expressen les imatges apunten més enllà. És a través de les mans i les
seves funcions artesanes que els primers homínids van adquirir consciència de
la seva naturalesa superior que els situava per damunt dels animals. Val a dir,
només a tall d’exemple, que en l’escriptura, un dels grans invents de la humanitat,
és la mà la que tradueix amb signes gràfics els imputs del pensament generats
en el cervell. Al centre de l’ex-libris hi ha una circumferència que, com una
lent (o com una bombolla que tal vegada faci referència al líquid amniòtic)
transparenta part de la mà que agafa un pètal de la flor oberta –imatge de la
dona en el transcendent acte de donar a llum-, al centre de la qual hi ha la
figura d’un nadó situada a l’esquerra de l’ex-libris. Dins l’esfera, que també
podríem veure com una imatge de l’òvul fecundat, o com la imatge d’un planeta
viu, s’hi dibuixa la silueta d’un arbre. Del simbolisme de l’arbre com a
representació de la vida del cosmos ja ens hi hem referit més amunt.
El rostre femení de l’existència
(Ex-libris a nom de J.R., realitzat per Ludmila
Jirincova)
A la publicació Le signore dell’ex libris, de Remo
Palmirani i Basilio Cadoni, al meu parer, i pel tractament modern, lligat a una
cosmovisió surrealista que en fa del llenguatge simbòlic en l’ex-libris, hi
destaquen alguns treballs de l’artista txeca Ludmila Jirincova (1912).
En l’ex-libris que
he triat, a nom de J.R., i emmarcat en una cenefa de quadres en blanc i negre
(que podríem veure com un símbol dels dos pols sempre en tensió que conformen
la realitat), es veu un terra ondulat, sembrat d’ulls interns que recorden els
ulls que també apareixen en les ales dels àngels romànics. D’aquest terra
intel.ligent, que veu l’interior de la vida, brota una planta coronada amb una
flor que és una cara femenina, i que podem interpretar com el rostre femení de la vida. Damunt d’aquest
rostre hi ha una papallona les ales de la qual són dos ulls. Aquests ulls-ales
que exploren l’aire indiquen el món celeste que fa pendant amb el món
terrestre.
Tot es comunica, en
la vida visible i invisible, sembla voler dir-nos l’artista. I és que aquesta
flor enigmàtica (que fa pensar en les estranyes i simbòliques flors de
l’escriptora Mercè Rodoreda -1909-1984- al seu llibre Viatges i flors), és un fruit excel.lent de la imaginació
particular de Ludmila Jirincova, que acostuma a lligar en les seves
composicions, sempre gràcils, el món humà amb el món animal i el món vegetal,
com en aquest cas. Tal vegada aquesta creadora ens vol dir que en la naturalesa
tot és U, si ho veiem amb els ulls de l’esperit, ja que amb els ulls físics
només percebem els elements que componen la naturalesa per separat.
L’autoconstrucció de l’ésser humà
(Ex-libris a nom de Carlo Chiesa, realitzat per E.
Gianini)
La personalitat de
Carlo Chiesa (Lugano, Suïssa), és ben coneguda en el món de l’exlibrisme, ja
que en els temps en que va néixer la FISAE (1966), sota la presidència de
Gianni Mantero, Carlo Chiesa n’era el vicepresident.
En alguns dels
ex-libris a nom de Gianni Mantero s’observa la presència de simbologia
maçònica, com en aquest dissenyat per E. Gianini. Molts dels símbols maçònics
fan referència a la
construcció. En aquest ex-libris es veu la imatge d’un temple
clàssic, que evoca el temple de Salomó. En l’univers maçònic, el concepte de
construcció va més enllà de la construcció física d’un temple per esdevenir
símbol de la construcció del propi temple intern, és a dir: espiritual. D’aquí
ve que la imatge de la pedra sigui també simbòlica i es parli de la pedra bruta
o de la personalitat en brut contraposada amb la pedra desbastada, o la
personalitat basta en procès de treball de poliment, d’enaltiment, o, si es
vol, de reconstrucció de la personalitat. Des de la visió femenina del mateix
concepte, la
filòsofa María Zambrano (1904-1991) en diu ‘néixer per
nosaltres mateixos’.
Davant d’aquest
temple es veu una piràmide de tres pedres cúbiques (és a dir: treballades i
aptes per a la construcció del temple) que en la seva cara externa mostren
símbols maçònics. Són les eines per desbastar la pedra bruta. En primer lloc
l’escaire (símbol de la rectitud, justícia i equitat) i el compàs (símbol
d’apertura mental i també dels límits humans); en segon lloc l’estrella de cinc
puntes (l’estrella pentagonal representa els cinc sentits, així com és símbol
de la humanitat completa, recordi’s la figura de l’Home de Vitruvi, de Leonardo da Vinci); i en tercer lloc l’estrella
de David (dos triangles entrecreuats, que simbolitzen el terrenal i el
celestial de l’existència segons la tradició jueva).
No és casualitat
que siguin tres les pedres que s’eleven en piràmide formant la figura d’un
triangle. El número tres és significatiu en el món maçònic. Tres són les llums
o virtuts que es necessiten per executar el treball maçònic o elevació del
temple: saviesa, força (o potència) i bellesa. Així mateix, el tres es
constitueix en el símbol de la divinitat en el seu vessant trinitari, sovint
expressat en la figura d’un triangle. El triangle, forma geomètrica plana
mínima, és un símbol iniciàtic gairebé universal. En la maçoneria representa el
Gran Arquitecte de l’Univers. El triangle amb un ‘ull que tot ho veu’ a
l’interior és un símbol compartit pel trinitarisme cristià i la maçoneria. Segons
l’estudiós René Guénon, aquest ull és també la imatge del Tercer ull, o l’ull
de la Visió de l’última Realitat.
Post tenebras, lux
(Ex-libris d’Oriol M. Diví a nom de Manuel Garcia de la
Cruz)
El monjo de
Montserrat Oriol M. Díví (Esplugues de Llobregat, 1924) ha practicat de manera
exemplar la màxima benedictina ora et
labora. Així, tant pel volum de l’obra duta a terme de manera sostinguda al
llarg de cinquanta anys, com des del punt de vista de la Història de l’Art, cal
remarcar que Oriol M. Diví és el més important mantenidor d’una tècnica
ancestral de gravat, la xil.lografia, donant-li un caràcter creatiu, com volien
els seus antecessors en aquest art.
Sobre el llenguatge
estètic d’Oriol M. Diví, cal destacar la claredat expressiva com un dels trets
més personals d’aquest artista, així com la seva gran habilitat en la
composició de la imatge global de l’ex-libris. Ja sigui que prengui formes
simètriques o asimètriques, el resultat sempre és d’una gran harmonia, com en
aquest ex-libris a nom de Manuel Garcia de la Cruz.
Emmarcat en forma
de paisatge, es veu un fons blau on en lletres blanques es llegeix el lema: Post tenebras, lux (Després de la
tenebra, la llum). Tenint com a base el perfil de la muntanya de Montserrat, la
nostra muntanya santa, a la banda esquerra de la il.lustració es troba un cel
de nit, amb la lluna i les estrelles, i a la dreta un cel de dia amb el sol i
els seus raigs il.luminadors. Completa l’ex-libris la imatge d’una òliba, que
simbolitza la saviesa.
Aquestes imatges
que a simple vista podrien semblar referencials, tenen una lectura simbòlica de
gran calat, ja que al.ludeixen a un fet còsmic transcendental, quan s’obre una
escletxa en la tenebra, segons la nostra tradició bíblica en el moment en què
Déu expressa la seva voluntat: Fiat lux
(o Faci’s la llum). Aquest fet
còsmic primordial, el de la creació, que s’encarna en cada jorn amb la
seqüència cíclica del dia naixent de la nit, té correspondència en el nostre
cervell quan posem ordre al caos, és a dir, quan resolem un problema o davant
d’un escull vital pensem i obrem rectament, de manera lluminosa contraposada a
la fosca que sempre ens tenalla. Perquè el coneixement –la llum interna- s’obri
pas en la fosca de la ignorància, hem de cultivar el discerniment, la
intel.ligència del cor, la
saviesa. Recordem que la Saviesa o la Sophia és la dama
preferida tant del salmista com del filòsof. La imatge de l’òliba, símbol
d’Atenea, al.ludeix a la saviesa prudent d’aquesta deessa grega.
Ex-libris simbòlics com espills de l’humà universal
Com hem dit, els
símbols són expressions profundes de la naturalesa humana que ja van aparèixer
iconogràficament a les coves. Les teories més modernes sobre els significats i
la utilització dels símbols procedeixen del treball pioner de Carl Gustav Jung
(1875-1961). En analitzar els somnis de molts pacients, el famós psicoanalista
va adonar-se de la recurrència de certes imatges amb profund significat
simbòlic i que ja havien estat analitzades a l’hora d’estudiar els mites, les
religions i les manifestacions artístiques de moltes geografies del planeta i
dels seus temps històrics. Jung va arribar a la conclusió que molts símbols no
només tenen caràcter universal (es a dir: són arquetípics), sinó que tenen un
paper fonamental en els processos psíquics. Tant, que influeixen en el
pensament i en la conducta humanes.
L’art, com hem
vist, és una de les expressions bàsiques, i més belles i emotives, cal dir-ho,
de les imatges simbòliques. I respecte del llenguatge simbòlic en l’ex-libris,
sovint petites obres d’art, voldria concloure aquesta breu exposició amb
aquestes paraules de Marià Casas: Veig
l’obra [l’ex–libris] com un espill, símbol de la imaginació de la consciència
que reprodueix els reflexos del món visible en la seva realitat formal
relacionada amb el pensament d’autocontemplació i [que alhora és] reflex de
l’univers: un espill on en mirar-nos no veiem pas la nostra cara sinó el nostre
sentir multiplicat.
Sí. En aquest espill que són els ex-libris veiem el sentir humà
arquetípic, l’esperit universal que es manifesta justament a través del
llenguatge dels símbols.
Teresa Costa-Gramunt
Exlibrista i escriptora
Clos Sukkot, Vilanova i la Geltrú, febrer de 2013
Bibliografia
Blum, Gernot, Dr., Exlibris für Ärzte, Hartmannbund-Verlag, Bonn, Alemanya, 1983.
Casas Hierro,
Mariano, Los ex-libris ¿Son
manifestaciones de la vanidad?, Contratalla Art, Tarragona, 2006.
Cattiaux, Louis, Física y metafísica de la pintura, Arola
Editors, Tarragona, 1998.
Cirlot,
Juan-Eduardo, Diccionario de símbolos,
Labor, Barcelona, 1985.
Durand, Gilbert, La imaginación simbólica, Amorrortu,
Buenos Aires, 2007.
Eliade, Mircea, Imágenes y símbolos, Taurus, 1999.
Fargas, Albert, Diccionari de la francmaçoneria,
Edicions 62, Barcelona, 2001.
Franck, Helmut, Jugendstil-Exlibris, Prisma Verlag Gütersloh, Leipzig, 1984.
Guénon, René, Símbolos fundamentales de la ciencia sagrada,
Paidós, Barcelona, 1995.
Lings, Martin, Símbolo y arquetipo. Estudio del significado
de la existencia, José J. de Olañeta, Palma de Mallorca, 2006.
Orenes, Francesc, Ex–libris: de la propietat dels llibres,
Arola Editors, Tarragona, 2000.
Remo Palmirani e
Basilio Cadoni, Le signore dell’ex libris,
Editrice Temi, Trento, 1989.
Roger i Moreno,
Rosa (amb la col.laboració de Pallàs, Víctor), Diccionari breu de terminologia maçònica, La Busca edicions, s.l.,
Barcelona, 1999.
De Yebra,
Joan-Lluís, Alexandre de Riquer i
l’exlibrisme. Repertori complet dels seus ex-libris, Publicacions i
Edicions de la Universitat de Barcelona, Barcelona, 1983.
(aquest apunt respon a la comunicació completa presentada al XXXV Congrés Internacional d'Exlibristes i publicada al volum Ex-libris i exlibristes, editat per l'Associació Catalana d'Exlibristes, Tarragona, 2014)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada